søndag den 31. oktober 2010

Hvor svært kan det være?

Jeg ville gerne lave et tørklæde til Martin. Sådan et som er sammenføjet i begge ender og bare skal vikles rundt en gang eller to.
Efter først at have haft noget gråt garn med hjemme, kom vi frem til, at sort var bedre, og så gik jeg ellers igang.
Jeg havde fundet et billede af et tørklæde jeg syntes var fedt, og min kære mor mente, at det muligvis var strikket i patent-strik. Hun nævnte dog også, at det var stort set umuligt at samle masker op eller strikke baglæns i, hvis man lavede fejl eller tabte en maske.. Optimistisk (og dumdristig modig) som jeg er, gik jeg igang. Jeg havde jo hele 3½ frædige stykker strikketøj bag mig, så mor skulle da ikke komme og fortælle mig, at jeg nok ikke kunne samle en sølle tabt maske op.

Efter langt om længe at have fundet en patent-strikkeopskrift som jeg fattede, fik jeg slået en stak masker op.
Jeg strikkede i dejlig blødt Jorun alpaca med pindestørrelse 12 for at få et luftigt resultat.
Da jeg først var kommet igang gik det rigtig godt. Jeg skulle lige vende mig til, at trække ned i strikketøjet efter stort set hver pind, da det havde tendens til at krybe op om pinden igen. Generelt mindede det mig meget om fingerstrik, både på den færdige struktur, og på det der med at skulle hive ned.
Nåmen alt var godt, og det skred hurtigt fremad. Et lille stykke tid efter at jeg var gået igang med andet nøgle, mente jeg dog, at der var noget der så forkert ud, og jeg panikkede en smule.. Jeg forsøgte at se garnets vej igennem masken, for at kunne rekonstruere de masker jeg havde i mit redningsforsøg havde smidt, men uden held. Efter at have bandet og svovlet i knap en time, så jeg ingen anden udvej, end at trevle op.. Jeg havde egentlig indstillet mig på, at jeg skulle til at starte helt forfra, meeeeeen efter at have trevlet et par pinde, kom jeg alligevel frem til, at hvis jeg nu bare trevlede rigtig langsomt, og samlede maskerne op efterhånden, kunne det nok godt lykkes.. Jubii!!
Tørklædet blev lavet fra kl. 19-24 plus en lille time dagen efter til det sidste, samt sammensyning af enderne. Jeg brugte i alt 2 nøgler a' 150g garn så det er et ret billigt tørklæde.

Resultatet.. Ja det kan du se her, og det er blevet godt modtaget! Om jeg selv er tilfreds? Det kan du bide spids på!

1 kommentar:

  1. Lækkert... lige efter bogen ;-) ja, man lærer jo at sno sig...!

    SvarSlet